search
חתונות עסקיות: כך תעשו זאת נכון

חתונות עסקיות: כך תעשו זאת נכון

פתיחת עונת החתונות מזכירה שכדאי לשים דגש גם על  "חתונות", כלומר שותפויות, בעולם העסקים. חשוב לדעת מה ה'נדוניה', ממי ואיך מתגרשים עוד לפני שחותמים על חוזה לחיים משותפים. לפני שיוצאים לדרך, יש לשאול האם אנחנו בנויים לעבוד עם שותף קבוע בעסק. זו שאלת המפתח בטרם יציאה להרפתקת שותפות. האם אנחנו כבעלי עסקים וכעצמאים המורגלים בהובלת העסקים מסוגלים לחשוב בשניים? לחלוק באחריות ובקבלת החלטות? בטוב וברע?

לכן, לפני שאנו פונים לדרך של שותפות קבועה ומעוגנת, ראוי שניתן את הדעת בכנות על האופי האישיותי והעסקי שלנו. במידה והתשובה שלילית, תמיד נוכל לבחור כאלטרנטיבה ב'דייטים', 'רומנים קצרי טווח', כלומר שיתופי פעולה נקודתיים אד-הוק שיכולים להסתיים כשמסתיים פרויקט, או להמשיך, אם הם מוצלחים, בפרויקטים נוספים. שיתוף פעולה כזה יכול להיות מניב ופורה מבלי לחייב אותנו בקשר  קבוע.

אם החלטתם לחבור לשותף, שאלת הכימיה היא הא'-ב' של היחסים עסקיים, בדיוק כמו בחיים. כדאי לוודא שיש ניצוצות הן האחד לגבי השני והן לגבי נושא השותפות - מהותו של העסק. נראה שעדיף לעשות עסקים עם אנשים שאנחנו יכולים לבטוח בהם ומרגישים בנוח לידם. אנשים שיש להם את המסוגלות להלהיב זה את זה ולעודד, לתת מוטיבציה וכיוון, שזה חשוב לטמפרמנט העסקי ולשיווק. עם זאת, באותה נשימה, היו כנים עם עצמכם ועם השותפים לגבי המאפיינים האישיותיים, היכולות העסקיות, ויתר הנכסים ב"נדוניה" שאתם והם יכולים להביא לשותפות.  

האם ניגודים באמת מושכים?

האמירה השגורה "ניגודים מושכים", נכונה גם לעולם העסקי אך האם היא מסוגלת לגרום לנו ולשותפים שלנו להצליח לאורך זמן? כמו בחיים, גם בעסקים ,האחר והשונה קוסם לנו, ניגודים מושכים יכולים לעורר התלהבות, ו"רומנטיקה" העלולה לבלבל את המציאות התכל'סית של העסק,

ולכן בבחירת שותף עסקי צריך לבחון קודם כל את קיומו של המשותף - לוודא שישנו שיח דומה על חזון, שישנה תמימות דעים על מטרות עסקיות ושהפערים בין השותפים הם באזור האפור ולא שחור מול לבן. כמו כן, את השיח על הניגודים אפשר להמיר לשיח יעיל על נכסים משלימים - מה כל אחד מביא לקשר העסקי שמשלים את התמונה המלאה של השותפות. שוני מנקודת מבט כזו הוא רצוי ותקין, מאחר והוא משקף מצב שבו השותפים משלימים זה את זה, ולא מתנהגים כמו הפכים שירחקו עם הזמן זה מזה.

בשלב הבא יש לצאת ל"דייט". כמו שלא מתחתנים לפני שיוצאים לדייטים, גרים קצת ביחד ומעמיקים את ההכרות, כך גם בעסקים: רגע לפני שחותמים, כדאי לבצע קייס סטאדי על פרויקטים ניסיוניים משותפים. את העניין החשבונאי ניתן לפתור למשל בכך שאחד יוציא את החשבונית והשני יוציא דרישת תשלום מולו כנגד.

צלחתם את תקופת הניסיון? אפשר לנסח "כתובה עסקית" שתכלול לא רק את ראשי הפרקים למהלך השותפות, כי אם בעיקר את ה"איך נפרדים אם נפרדים". רבות הפעמים בהם התלהבות מיחסים משותפים והמחשבה ש"אף פעם לא נפרד" גורמת לנו להקל ראש בפרטים לכאורה קטנים. עדיף לדעת איך מתגרשים ולכתוב את העקרונות במסמך שחור על גבי לבן. עם זאת, לאחר סיכום הדברים, אל תשכחו להניח את הנייר בצד כמטרייה ליום סגריר בתקווה שלא יגיע, וכך לצאת מלאי אמונה באופק משותף.

חלקו תחומי פעולה

אחרי שהחלטתם על שותפות יש לוודא חלוקת תחומי פעולה. למשל, חלוקת הלקוחות או חלוקת תפקידים. בשתי אפשרויות הפעולה חובה עלינו לשקף ללקוחות את חלוקת התפקידים על מנת למנוע בלבול מחד, ולהראות את היכולת להעניק טיפול משותף מאידך, ולחדד את המסר ש"עסק, על כלל שותפיו, כאן בשבילך".

זכרו כי יחסים הם לא מובן מאליו וכדאי ליצור זמן איכות שלא קשור בעבודה, ושיזכיר לנו את הסיבות האנושיות, הערכיות והאישיות שבשמם התחברנו לשותפים. בנו ערוצי תקשורת ברורים, לרבות קביעת נקודות מפגש ודיווח הדדי שיזרימו את המידע באופן שוטף ומכבד וימנעו מידור הדדי. ברגעי משבר בזוגיות, שבוודאי יגיעו, עליכם לשמור על מסר אחיד מול העובדים והלקוחות, ולשדר עסקים כרגיל.